Ez az oldal a játék legfontosabb kifejezéseinek magyarázatát tartalmazza.
A szólistában érdemes a Ctrl+F billentyűkombinációval megkeresni a kívánt kulcsszót.
- ADRENALINE: Kulcsszó és kártyamechanika, mely a Way of the Witcher kiegészítőben került bevezetésre. Az Adrenaline szó mögött lévő szám jelzi, hogy a képesség csak akkor aktiválódik, ha a játékosnak a kezében a számmal megegyező vagy kevesebb számú lap található a kártya kijátszásakor.
- AMBUSH: “Lesből támadás'”. Ez a kulcsszó a Trap lapokon található meg. A lapot fejjel lefelé játszod ki, és bizonyos feltételek esetén megfordul a kártya, ezáltal aktiválva a lap képességét.
- ARCHETYPE: “Alaptípus”. Az alaptípus meghatározza egy pakli típusát, azaz úgy alakít ki egy paklit, hogy figyelembe vesz bizonyos játék- és kártyamechanikákat, illetve kölcsönhatásokat. Minden alaptípus olyan lapok köré épül, melyek a megfelelő mechanikával és kölcsönhatássokal rendelkeznek. Ezek a lapok alkotják tehát a pakli magját, és meghatározzák, hogy egy alaptípus az aktuális meta alapján erősnek vagy gyengének számít más alaptípusok ellen.
- ARENA: A rangsorolt meccsek során használt pakliépítési szabályok nem vonatkoznak az Arénára; egy arénapakli elkészítése során nincsen provisionköltség, és bármelyik frakcióból választhatóak a lapok. Egy adott lapból akár több példány is előfordulhat egy Aréna pakliban. Egy arénapaklival 9 győzelemig vagy 3 vereségig lehet játszani. Az elért győzelmek száma alapján jár jutalom a játékosoknak: 9 győzelem után például egy Legendás kártya jár. Az Arénába érccel vagy valódi fizetőeszközzel lehet belépni.
- ARMOR: Páncél. Az Iron Judgment kiegészítővel bekerült játékmechanika, mely megvédi az egységet a sebzéstől. Az értéke nem számítódik bele a játékos pontszámába vagy az egység erejébe. A Páncél értéke a kártya jobb felső sarkában lévő pajzson látható érték. A Páncél nem számít Állapotnak, ezért nem lehet Megtisztítani. A Vérzés hatása átmegy a Páncélon.
- ARTIFACT: Olyan kártya, mely nem rendelkezik pontokkal, de helyet foglal a táblán. Az Artifact lapokat egy kehely jelzi a kártya bal felső sarkában. Nem járulnak hozzá a játékos pontszámához, és csak akkor generálnak értéket, ha aktiválják őket, ezáltal úgy működhetnek, mint egy “motor”, vagy ha bizonyos feltételek adottak. A “motor” artifactek gyakran Zeal, Order, Charge és Cooldown kulcsszavakkal rendelkeznek, és vagy növelik a játékos pontértékét Erősítéssel vagy az ellenfél egységét sebzik. A TRAP lapok is Artifactnek minősülnek, melyek csak a Scoia’tael frakcióban használhatóak.
- ASSIMILATE: Egy kártyamechanika, ami 1 ponttal Erősíti az egységet, amikor olyan lapot játszol ki, mely nem szerepel a kezdőpaklidban. Ez olyan lapokat jelent, amelyeket a CREATE vagy SPAWN kulcsszóval hozol létre, vagy az ellenfél paklijából van.
- AUTO-INCLUDE: Olyan kártyák vagy kártyakombinációk, melyek több alaptípusba is szinte automatikusan beletehetőek, hiszen a felhasználásuk sokrétű, és szinte minden pakliban hasznos alkotóelemek.
- BANISH: “Száműzés”. Ha egy kártyát “banisholnak”, az nem kerül a temetőbe és az esetleges Deathwish képessége sem aktiválódik, hanem kikerül teljesen az adott meccsből.
- BARRICADE: Ha egy egységen van Armor, akkor érvényes Barricade képessége is.
- BERSERK: Ha egy egység ereje a BERSERK kifejezés mögött lévő számra vagy a szám alá csökken, aktiválódik ez a képesség.
- BLEEDING: “Vérzés”. Olyan állapot, amely az egységet minden kör végén 1 ponttal sebzi. Leginkább az ellenfél egységeire szokás vérzést tenni. A Bleeding állapotot egy vörös lobogó jelzi az egység ereje alatt. A lobogóban szereplő szám azt jelzi, hány körön át tart még a hatás. Fontos megjegyezni, hogy a Vitality és a Bleeding hatások semlegesítik egymást.
- BLOODTHIRST: “Vérszomj”. A Bloodthirst a Skellige frakció egyedi képessége.is A kulcsszó alapján akkor lép életbe a képesség, ha a megadott számú ellenség le van sebezve az alapértéke alá, pl: Bloodthirst 2, ami azt jelenti, 2 darab sérült ellenséges lap szükséges.
- BONDED: “Összeköttetésben”. Ez a képesség akkor aktiválódik, ha ennek az egységnek egy másolata már szerepel az oldaladon.
- BOUNTY: “Vérdíj”. Ha egy egységre Bounty állapot kerül, és az az egység megsemmisül, az ellenfél játékosa az egység alaperejével megegyező számú érmét kap.
- BRICKING: Egy lap gyengébb, mint amilyennek lennie kellene, mert nem tudja aktiválni a képességét, vagy sokkal gyengébb eredményt ér el. Ennek okai lehetnek egy elrontott mulligan vagy egy olyan tutor lap, ami nem hozza ki a pakliból a kívánt kártyát.
- CARD ADVANTAGE: “Lapelőny”. A Gwentben fontos győzelmi stratégia lehet a lapelőny kialakítása, azaz amikor az adott játékos fejezi be az utolsó fordulót. Sok Alaptípus viszont nem foglalkozik a lapelőnnyel, és akár néhány lapból is győzelmet érő pontot tud generálni.
- CARD POWER: Egy lap aktuális ereje. Egy kártyának van alapereje, melyet fehér szám jelez a lap bal felső sarkában. Ezt az erőt lehet boostolni, azaz erősíteni, melyet zöld szám jelez, illetve lehet lesebezni, azaz “damaged” erővé tenni, melyet piros szám jelez.
- CARD TYPE: “Kártyatípus”. Jelenleg 4 fajta kártyatípus szerepel a játékban:
- Egységek, melyek alaperővel rendelkeznek
- Speciális lapok, melyek egy azonnali hatást biztosítanak.
- Artifactek, melyek nem rendelkeznek erővel, de különböző módon pontokat generálhatnak.
- Stratagemek, melyek minden meccs elején a kezdőjátékos oldalán jelennek meg.
- CARRYOVER: Pontok átvitele a következő fordulóra. Ez jelenthet olyan egységeket, melyek “RESILIENT” állapottal rendelkeznek, vagy olyanokat, melyek maguktól kerülnek vissza a következő forduló kezdetén (pl. Phoenix) vagy egyéb lapoknak biztosítanak pontokat (Ghoul, Freya’s Blessing, Hawker Smuggler)
- CHARGE: “Töltet”. Egy Order képességgel rendelkező lap gyakran rendelkezik CHARGE képességgel, mely azt jelenti, hogy az adott képességet annyiszor hajthatja végre az egység, ahány töltettel rendelkezik. Ezeket a tölteteket bizonyos lapok növelhetik.
- COIN FLIP: “Pénzfeldobás”. A játékban az a játékos, aki először kezdi az 1. fordulót, “elveszti” úgymond a pénzfeldobást, cserébe viszont az ő oldalán jelenik meg a paklikészítőben választott Stratagemje, és plusz 1 darab mulligan lehetőséggel rendelkezik.
- COINS: “Érmék”. Csak a Syndicate frakcióra jellemző “nyersanyag”. Bizonyos hatásokhoz érméket kell elkölteni. Az érmék maximum száma 9, mely minden forduló végén lefelé kerekítve feleződik.
- CONSPIRACY: “Összeesküvés”. Ez a képesség akkor aktiválódik, ha az adott lappal egy Spying státusszal rendelkező ellenséges egységet támadunk vele.
- CONSUME: Megsemmisít egy egységet egy másik egységgel, aktuális erejével pedig boostolja az adott lapot. Ha az elfogyasztott egység a játéktéren volt, akkor a temetőbe kerül, ha viszont a temetőből lett elfogyasztva, akkor kikerül a játékból.
- CONTROL: “Irányítás”. Egy olyan paklitípus, mely arra fókuszál, hogy az ellenfél játéktervét megzavarja.
A CONTROL eszközei között megtalálhatóak az ENGINE-eket leszedő lapok, pontokat eltávolító lapok, illetve az ellenfél paklijának, a kezében lévő lapoknak, és temetőjének a manipulálása. A CONTROL paklik nehezen bánnak el viszont a POINT-SLAM paklikkal. - COOLDOWN: “Újratöltés”. Kulcsszó és kártyamechanika, mely bizonyos ORDER képességgel rendelkező lapoknál van feltüntetve. Ennek a kártyának az ORDER képességét csak bizonyos számú kör elteltével lehet ismét használni.
- CREATE: “Létrehozás”. A CREATE során 3 véletlenszerűen választott lap közül választhatsz ki egyet (leggyakrabban egy bizonyos frakcióból és a semleges lapok közül), melyet aztán kijátszol.
- CREW: “Brigád”. Olyan kulcsszó, mely akkor aktiválódik, ha egy egységet 2 SOLDIER közé teszel ki. Ez a képesség a Northern Realms frakció kártyamechanikája.
- CRIMSON CURSE: A GWENT kártyajáték első kiegészítője, mely 2019. március 28-án jelent meg, és amely 101 új lapot hozott a játékba.
- CROWN POINTS: “Koronapontok”. Azokat a pontokat nevezik így, melyek meghatározzák, melyik játékosok vehetnek részt a GWENT Masters bajnokságokon. A Pro Rank tetején lévő játékosok, és a GWENT Masters kupákon résztvevők kapnak koronapontokat.
- DEATHBLOW: “Halálos csapás”. Kulcsszó és kártya mechanika, mely akkor aktivál egy képességet vagy hatást, ha a kijelölt lapot elpusztítja az adott lap. A DEATHBLOW aktiválásához el kell távolítani egy egységet a pályáról. Ezt a hatást nem csak egységek, hanem speciáls lapok és artifactok is alkalmazzák.
- DEATHWISH: “Utolsó kívánság”. Kulcsszó és kártya mechanika, amely akkor aktiválja egy egység képességét, ha az a tábláról a temetőbe kerül.
Fontos megemlíteni, hogy a DEATHWISH nem aktiválódik abban az esetben, ha a lapot BANISH képességgel távolítják el vagy DOOM státusszal pusztítják el. Ezekben az esetekben a kártya nem a temetőbe kerül. A Deathwish a Monster frakció fő mechanikája, de rajta kívül más frakcióknál is megtalálható. Vannak olyan lapok, amelyek úgy teszik elérhetővé a Deathwish képességet, hogy nem pusztítják el a lapot, például a Maerolorn és a Ritual Sacrifice. - DECK BUILDER: “Pakliépítő”. A játékon belüli menüpont, amely a pakli összerakását és a lapok megvásárlását teszi lehetővé.
- DEFENDER: “Védelmező”. Kulcsszó és státusz, amely megakadályozza, hogy a sor többi egységét az ellenfél megcélozhassa mindaddig, amíg a Defender egység vagy a Defender státusz fennmarad.
A Defender státusz eltávolítható a Purify képességgel. A véletlenszerű effektek azonban nem veszik figyelembe ezt a státuszt. - DEPLOY: “Bevetés”. Kulcsszó és kártyamechanika, amely akkor lép életbe, amikor az adott lap kijátszásra kerül, feltéve, hogy minden szükséges feltétele aktív.
- DEVOTION: “Elkötelezettség”. Ez a képesség akkor lép életbe, ha a pakli csak az adott frakcióhoz tartozó lapokat tartalmaz, semleges kártyákat tehát nem.
- DISCARD: “Eldobás”. Eltávolít a játékos kezéből egy lapot a temetőjébe. Ez a hatás manuálisan is életbe léphet (tehát ha kézből húzzuk be a temetőbe a lapot) vagy valamilyen kártya által. A kézből manuálisan eldobás nem aktiválja a lap DISCARD képességét. A Skellige frakció egyik jellemző kulcsszava.
- DOMINANCE: “Dominancia”. Kulcsszó és kártyamechanika, melyet akkor tudsz aktiválni, ha a te oldaladon szerepel a legerősebb egység.
Ez fontos a COOLDOWN hatással rendelkező ORDER képességeknél, illetve a DEPLOY hatásoknál. A DOMINANCE hatás a saját egységét is figyelembe veszi a legerősebb lap meghatározásakor. - DOOMED: “Halálra ítélve.” Kulcssszó és kártyamechanika. Ha egy egység DOOMED státusszal rendelkezik, akkor a lap nem a temetőbe kerül, hanem kikerül a játékból, ha az egység lekerül a boardról.
- DRAFT: Lásd az ARENA kifejezést.
- DRAIN: “Elszívás”. Ha egy egység DRAIN képességét használja, a játékos kiválaszt egy ellenséges lapot, melyet a meghatározott értékkel először megsebez, majd pedig az adott értékkel megnöveli saját egységének erejét.
- DRY-PASSING: Passzolás lap kijátszása nélkül.
A Gwentben az egyetlen olyan indokolt helyzet, amikor egy játékos lap kijátszása nélkül passzol, a 2. forduló elején történhet, ha az 1. fordulót megnyerte az adott játékos. Az ellenfélnek mindenképpen ki kell játszania egy lapot, hogy megnyerje a 2. fordulót, ezáltal akár lapelőnybe is kerülhet az adott játékos. - DUEL: “Párbaj”. Kulcsszó és kártyamechanika. Ha egy DUEL hatás aktiválódik, akkor egy egység az aktuális erejével megegyező sebzést visz be egy másik lapnak. Ha a célpont nem semmisül meg, akkor a maradék erejével ez a lap üt vissza a párbajt megkezdő egységnek. Ez egészen addig folytatódik, amíg valamelyik egység meg nem semmisül.
- ECHO: “Visszhang”. A lap a kijátszása után a következő forduló kezdetén visszakerül a pakli tetejére, ezáltal kétszer lehet felhasználni. A második használat előtt Doomed státuszt is kap, így az véglegesen kikerül a játszmából miután másodjára is aktiválják.
- ENGINE: “Motor”. Azokat a lapokat nevezzük ENGINE lapoknak, amelyek az idő előrehaladtával szereznek pontokat, nem pedig azonnali értékükkel.
- EXPOSED: Ez a képesség akkor aktiválódik, ha az adott egység elveszíti összes ARMORját.
- FACTION: “Frakció”. A GWENT kártyajátékban 6 frakció szerepel jelenleg: Monsters (Szörnyek), Nilfgaard, Northern Realms (Északi Királyságok), Skellige, Scoia’tael, és a Syndicate. Egy pakli összeállítása során csak az adott frakció kártyáit, illetve Neutral lapokat lehet felhasználni (kivétel az Aréna játékmód).
Néhány kártya dual-faction, ami azt jelenti, hogy két bizonyos frakcióban is szerepeltethetőek. - FEE: “Költség”. Olyan képesség, amely akkor aktiválódik, ha bizonyos mennyiségű pénz kerül elköltésre. A Syndicate frakció egyedi kulcsszava.
- FINISHER: “Végső akció”. Egy erős utolsó akció, melyre ideális esetben az ellenfél nem tud megfelelően reagálni. A FINISHER egy kártya vagy kombó, amelyet a 3. forduló utolsó lehetséges pillanatában játszanak ki, és nagyon sok értéket vagy tempót generál egy kör alatt.
- FORMATION: “Formáció”. Kulcsszó és kártya mechanika. Ha a lapot a MELEE (Közelharci, első) sorba rakjuk a lapot, akkor ZEAL-t kap, ha a RANGED (Távolsági, hátsó) sorba, akkor BOOSTolja magát 1 ponttal.
- GRAVEYARD: “Temető”. A Gwentben a leggyakrabban úgy kerülhet egy egység a temetőbe, ha lenullázódik az értéke vagy elpusztul. A speciális lapok az elhasználásuk után automatikusan, az Artifactok elpusztításuk esetén kerülnek ide. A forduló végén minden lap a temetőbe kerül, ha nincs RESILIENCE státusza. A GRAVEYARD-ba kerülhet még úgy lap, ha a kezünkben lévő lapok száma meghaladja a tízet. Vannak olyan egységek és speciális lapok, melyek képesek visszahozni más lapokat.
- GRAVEYARD HATE: Olyan mechanika, amelynek során az ellenfél temetőjében lévő lapjainak számát csökkentjük, ezáltal nehezítve az ellenfélnek azt a stratégiáját, amely a lapok visszahozására helyezi a hangsúlyt.
- HAND LIMIT: Kézben tartott lapok számának maximuma (10).
- HANDBUFF: A kézben tartott lapok értékének növelése még azelőtt, hogy játékba hoznánk őket. A Handbuff leginkább a Scoia’tael stratégiája.
- HARMONY: “Harmónia”. Kulcsszó és kártya mechanika, mely 1 ponttal növeli az egység értékét, ha egy olyan elsődleges kategóriájú Scoia’tael lapot játszunk ki, amely még nem szerepel az oldalunkon.
- HEAL: “Gyógyítás”. Kulcsszó és kártya mechanika, mely egy sebzett lap pontjait az alapértékig “gyógyítja” vissza.
- HOARD: “Felhalmozás”. Kulcsszó és kártya mechanika, amely akkor tesz elérhetővé egy képességet, ha rendelkezel az ahhoz szükséges COIN mennyiséggel. Ha a rendelkezésre áll a kellő mennyiség, a HOARD képesség automatikusan aktiválódik. Ez a hatás nem költ érmét, így mindaddig aktív marad, ameddig rendelkezünk a szükséges mennyiségű érmével.
- HOMEBREW: ”Saját készítésű”. Azokat a paklikat nevezzük így, amelyeket a játékos önállóan rakott össze. Ennek az ellentéte a netdeck, amely a nyilvánosan megosztott paklik megépítése és használata.
- IMMUNE: “Immunitás”. Kulcsszó és státusz, amely miatt a kártyát nem lehet manuálisan célba venni. Az Immunis lapokra nem hat a manuális sebzés, boostolás vagy mozgatás, és csak olyan PURIFY hatásos, amely nem igényel manuális kiválasztást. Az Immunis lapokra hatnak a véletlenszerű hatások, a sort érő hatások és a pontszámok alapján pusztító lapok (Shiru,Scorch, stb.).
- INITIATIVE: “Kezdeményezés”. Kulcsó és kártyamechanika, amelynek során egy lap képessége akkor aktiválódik teljes mértékben, ha ennek a lapnak a kijátszása az első akció abban a fordulóban.
- INSANITY: “Őrület”. Kulcsszó és kártya mechanika, mely során az egység saját magát sebzi meg a COIN érték megfelelőjével, hogy aktiválja FEE képességét. Az INSANITY kifejezetten a Syndicate frakció kulcsszava. Ha nem áll rendelkezésre elegendő érme egy lap Fee képességének használatára, az INSANITY aktiválja a képességet, cserébe viszont megsebzi a lapot annyival, amennyi érmébe kerülne. Az Insanity nem elérhető, ha a lapnak csak 1 pontja van.
- INSPIRED: “Inspirált”. Kulcsszó és kártya mechanika, mely elérhetővé tesz vagy felerősít egy képességet, ha az egység pontja magasabb, mint alapértéke. Főleg a Northern Realms frakció használ ilyen lapokat.
- INTIMIDATE: “Megfélemlítés”. Kulcsszó és kártya mechanika, mely ponttal növeli az egység értékét, ha kijátszunk egy CRIME lapot. A Crime lapok a Syndicate frakció egyedi speciális lapjai.
- IRON JUDGMENT: A GWENT kártyajáték harmadik kiegészítője, mely 2019. október 2-án jelent meg. Az ARMOR ismét bekerült a játékba.
- KEGS: “Hordók”. Minden hordó összesen 5 kártyát tartalmaz. Az első négy kártya véletlenszerűen választott, az ötödik lapnál viszont három kártya közül választhat a játékos, melyek mindegyike ugyanolyan ritkaságú. Hordókat a SHOP-ban ORE-ért vagy valódi pénzért lehet vásárolni, illetve a Reward Bookban jutalompontokért szerezni.
- LOCK: “Lezárás”. Kulcsszó és kártyamechanika, amely lezárja, blokkolja egy egység képességét. Ha a LOCKot eltávolítják, a lap képessége ismét aktiválódhat.
- MELEE: “Közelharci”. A képességet csak akkor lehet aktiválni, ha az egység az első, azaz a MELEE sorba kerül.
- MERCHANTS OF OFIR (MOO): A GWENT kártyajáték negyedik kiegészítője, mely 2019. december 10-én jelent meg. A STRATAGEM és SCENARIO mechanikákat, illetve több mint 70 új kártyát hozott be a játékba.
- META: “Most Effective Tactics Available”, azaz az elérhető leghatékonyabb taktikák. A meta a játék aktuális helyzetében legjobban működő paklikat, alaptípusokat és kártyaválasztásokat jelenti. A meta folyamatosan változik, ahogy a játékot a fejlesztők balanszolják vagy új lapok kerülnek be, illetve azáltal is, ahogy a játékosok új szinergiákat és alaptípusokat találnak, vagy az adott meta paklijait célozzák meg.
- MILL: A Mill alaptípus az ellenfél paklijának manipulációjára fókuszál azáltal, hogy felhúzatja vele az összes lapját vagy használhatatlanná teszi a lapkombinációkat. A MILL célja, hogy az ellenfél pakliját 0 lapra csökkentse le, ezáltal nem tud az ellenfél több lapot húzni, és a játékos kártyaelőnybe kerül.
- MMR: “Matchmaking rating”. Pontrendszer: az MMR egy játékos teljesítményének mérése a játék ranglétráján egy bizonyos időszakban, melyet általában szezonnak neveznek. A GWENT-ben ez az érték határozza meg a játékos helyezését a ranglistán, amely a Pro Rank játékosainak számít.
- MULLIGAN: “Lapcsere”. Kicserélni egy lapot egy másikra a pakliból egy forduló kezdete előtt.
- NERFING: “Gyengítés”. Egy lap erejének csökkentése. Ha egy lap túlságosan erős képességét vagy értékét tekintve, gyengítést kaphat a fejlesztők részéről. Ez jelenthet értékbeli csökkenést, provision költségbeli növekedést, vagy akár képességbeli változást is. A NERFING ellentéte a BUFFING.
- NETDECKING: Olyan pakli használata, melyet egy másik játékos készített és töltött fel egy online felületre.
- NOVIGRAD: A GWENT kártyajáték második hivatalos kiegészítője, mely 2019. június 28-án jelent meg. A SYNDICATE frakció és új mechanikák kerültek be a játékba.
- OP: “Overpowered”, azaz “Túl erős”. Olyan lapok vagy mechanikák lehetne OP-k, melyek jelenlegi állapotukban túl erősek, és a jövőben valószínűleg NERF hatáson fognak átesni.
- ORDER: “Parancs”. Kulcsszó és kártyamechanika, melynek során egy lap képességét csak manuálisan tudja aktiválni a játékos. Alapértelmezett esetben, ha egy egységnek ORDER képessége van, akkor azt csak a következő körben tudja aktiválni. Ha egy lap ZEAL képességgel is rendelkezik, akkor nem kell megvárnia a következő kört, hanem a kijátszás után azonnal aktiválhatja is.
- POINT-SLAM: A POINT-SLAM egy olyan paklitípus, melynek az a célja, hogy azonnali és teljes pontértéket hozzon minden egyes lap, mely kijátszásra kerül. A teljes pontértékét nehéz megzavarni, ezért a CONTROL paklikkal szemben nagy előnye van. Mindazonáltal a GREEDY paklik gyakran túlnőhetnek ezeken a paklikon pontszámban.
- POISON: “Méreg”. Olyan STATUS, melyből ha 2 kerül egy egységre, az egység megsemmisül.
Kétlépcsős mechanika: Az első POISON egy egységen hozzáadja a POISON státuszt, a 2. POISON viszont azonnal megsemmisíti az egységet. - PRESTIGE: “Presztízs”. Ha egy játékos eléri a 60. szintet, a következő szintje nem 61 lesz, hanem átkerül a következő PRESTIGE szintre, mely egy új állandó előnnyel jár. A PRESTIGE-zsel kapcsolatos jutalmak és rendszer ITT tekinthető meg.
- PRO RANK: Amikor egy játékos a legmagasabb, tehát a Rank 1 fölé kerül, automatikusan bekerül a Pro Rankba, mely egy külön ranglétrát jelent ezeknek a játékosoknak. Ez a lista határozza meg, melyik játékosok kapnak CROWN POINT-okat, illetve a GWENT MASTERS bajnoki sorozatba történő kvalifikációt is meghatározza.
- PROFIT: Kulcsszó és kártyamechanika, melynek során a játékos az adott mennyiségű COIN-t kap a lap kijátszásakor. A Syndicate frakció képessége.
- PROVISIONS: “Ellátmány”. A GWENT “toborzási” rendszere, mely a pakliépítéskor használt. Minden pakli maximum PROVISIONS értéke 150, melyhez hozzájárul még a LEADERek bónusza.
Minden kártya rendelkezik egy bizonyos PROVISIONS értékkel, mely meghatározza, mennyibe kerül. Amikor egy kártyát tehát hozzáadunk egy paklihoz, ez az értéke beleszámítódik a maximális PROVISIONS értékbe, ezáltal csökkentve a további felhasználható pontokat.
Annak ellenőrzése, hogy egy kártya mennyi pontot hoz a provision költségéért, meghatározza, mennyire hatékony egy lap és mennyit lesz játszva. - PURIFY: “Megtisztítás”. Kulcsszó és kártyamechanika, mely minden STATUS-t eltávolít egy célpontról. A célpont lehet egy egység, több egység, vagy az egész játéktér. Az egység ereje és képessége a PURIFY hatás során nem változik meg.
- RANGED: “Távolsági”. A képességet csak akkor lehet aktiválni, ha az egység a hátsó, azaz a RANGED sorba kerül.
- RANKED: „Ranglétra, rangsorolt játékmód” A versenyszerű ranglétra 30 rangra tagolódik, felettük különálló rangként a Pro rank található.
A játékos a 30. rangról kezd és innen haladhat felfelé az 1. Rangig. Minden rang 5 részre tagolódik, ami a játékban üvegablak mozaik stílusú képként jelenik meg a játékos profilján. Amikor a ranglétrán játszva a játékos nyer egy játékot, kap egy mozaikdarabot. Ha elkészül a teljes mozaik és a játékos nyer még egy játékot, akkor továbbléphet a következő rangra.
Ha a játékos veszít egy játékot. elveszít egy mozaikdarabot, de bármennyit is veszít, nem eshet vissza alacsonyabb rangra a szezon során.
Amikor a játékos kirakja az 1. rang mozaikját is, felkerül egy speciális rangra, amit Pro Ranknak hívnak. - RESET: “Visszaállítás”. Kulcssszó és kártyamechanika, amely során egy egység visszaáll eredeti pontértékére, és elveszíti minden státuszát, amely alapértelmezett esetben nem szerepel a lapon.
- RESILIENCE: “Kitartás, ellenállás”. Kulcsszó és státusz, amely lehetővé teszi, hogy egység egy kör végén a játéktéren maradhasson, ezáltal az egység a következő kör elején is a játéktéren lesz. Az egység a kör kezdetén elveszíti az előző körből rajta maradt boostokat, és visszaáll az alapértelmezett erejére.
- RESUPPLY: “Utánpótlás”. Kulcsszó és kártyamechanika, amely akkor aktiválódik, ha egy WARFARE lapot játszik ki a játékos. A Northern Realms frakció egyedi képessége.
- REVEAL: Kulcsszó és kártyamechanika, mely felfed egy lapot az ellenfél paklijából mindkét játékos számára, majd visszarakja a lapot a pakliba.
- REWARD BOOK: “Jutalomkönyv”. A REWARD BOOK egy játékon belüli fejlődési rendszer, amely lehetővé teszi a játékosoknak, hogy a megszerzett REWARD POINT-jaikat egyéb nyersanyagokra váltsák át, leader kinézetet szerezhessenek, és többet tudhassanak meg a frakciókról és vezetőikről.
- RNG: “Random Number Generator”, azaz véletlenszerűség.
A GWENTben azok a lapok, melyek nagy véletlenszerűséggel rendelkeznek, tehát pl. a CREATE mechanikát alkalmazó lapok, kiszámíthatatlanok, és ezért nem lehet tudni, milyen pontértéket szereznek a játékosnak; a véletlenszerűség egy másik fajtája a laphúzási szakaszban fordul elő. - ROPING: Amikor egy játékos a rendelkezésére álló időt szinte teljesen felhasználna minden lap kijátszásakor.
- ROW EFFECT: “Sort érintő hatás”. Olyan képesség, mely egy sort vesz célpontba, nem pedig egy egységet.
A ROW EFFECT hatások a játéktér egy bizonyos sorát érintik. ENGINE-ként is lehet tekinteni ezekre a hatásokra, hiszen a soron lévő egysége(k)re a képesség idején át hatással van, pl.: Ragh Nar Roog, Biting Frost, egyéb “időjárásként” is ismert lapok. Mindazonáltal egy ROW EFFECT hozhat hirtelen nagy mennyiségű pontot is, amely egy bizonyos számú kör után aktiválódik, pl.: Dragon’s Dream. - RUPTURE: “Repesztés”. Státusz, melyet egy ellenséges egységre lehet tenni. Ha egy egységen ilyen státusz van, akkor a köre végén az alaperejével megegyező sebzést szenved el.
- SCENARIO: “Forgatókönyv”. Olyan ARTIFACT, mely bizonyos feladatok teljesítésekor plusz képességet aktivál. Általában akkor halad tovább egy SCENARIO történetszála, amikor egy bizonyos lap kijátszásra kerül. Minden frakció rendelkezik egy egyedi SCENARIO lappal, melyek a MERCHANTS OF OFIR kiegészítővel kerültek be a játékba.
- SEASON: “Szezon”. Egy adott időszak, melyben a játékosok versenyszerűen játszanak. Egy szezon 1 hónapig tart. Amikor végetér a szezon, a játékosok rangja visszalép egy bizonyos rangot, az MMR érték pedig nullázódik. Minden szezon tartalmaz egy saját REWARD BOOK szekciót, ahol a játékos a szezonnak megfelelő jutalmakat szerezhet be.
- SEIZE: “Elfogás”. Kulcsszó és kártyamechanika, amelynek során egy egységet az ellenfél oldalára mozgat át, ugyanazon sorba. Az átmozgatott egység SPYING státuszt kap.
- SHIELD: “Pajzs”. Kulcsszó és státusz, amely blokkolja a következő támadást, melyet erre az egységre mérnek. Ha egy SHIELD státusszal rendelkező egységet megsebeznek, nem veszt az egység erejéből, a SHIELD státusz viszont eltűnik róla.
- SPAWN: Kulcsszó és kártyamechanika, mely hozzáad egy lapot a játékhoz. Egy kártya, melyet a SPAWN hozott létre, nem szerepelt előtte a játékban. Ez a lap vagy azonnal kijátszásra kerül, vagy SUMMON hatással kerül a pályára.
- SPECIAL: “Speciális lap”. Olyan lap, mely azonnal érvénybe lép a kijátszásakor, és nem játszik ki egységet (a legtöbb esetben). Ezek a lapokat egy láng ikon jelöli a bal felső sarokban.
- SPYING: “Kém”. Ha az ellenfél oldalára kerül kijátszásra vagy átmozgatásra egy lap, megkapja a SPYING statust.
- STATUS: “Állapot, státusz”. Egy hatás, állapot, mely megváltoztatja egy egység viselkedését. A STATUS lehet az egység képessége, vagy más lap is adhat STATUS-t. Jelenleg ezek a státuszok használatosak: BLEEDING, DEFENDER, DOOMED, IMMUNE, LOCK, POISON, RESILIENCE, SHIELD, SPYING, VITALITY.
- STRATAGEM: “Hadicsel”. A kezdőjátékos számára egy bónusz ORDER akciót biztosító lap, melyet nem lehet célba venni. A Merchants of Ofir kiegészítővel több STRATAGEM is bekerült a játékba, illetve Radeyah-val lehet STRATAGEMeket létrehozni egy játék során.
- STREAM SNIPING: Ha egy streamer ellen játszik valaki, aki az adott pillanatban közvetít, és nézi ezt a streamert, STREAM SNIPINGnak nevezzük. A játékosnak ez igazságtalan előnyt ad, hiszen ismeri ellenfele kezét, ezáltal pedig csalásnak minősül.
- SUMMON: “Idézés”. Kulcsszó és kártyamechanika, melynek során egy lap automatikusan a játékos mezőjére kerül. Általában egy SPAWN képesség után kerül megidézésre egy lap, de akár a pakliból vagy a temetőből is megtörténhet ez. Ilyen lapok pl.: Cerys An Craite vagy Roach. Ezek a lapok nem számítanak kijátszott lapnak, nem aktiválódik tehát a Deploy képesség.
- SWARM: “Rajzás”. Olyan stratégia, melynek során a játékos rövid idő alatt sok egységet hoz létre a saját oldalán. Rengeteg pontot tud generálni hosszútávon, ám érzékeny a sorokat érintő és több egységet érintő REMOVAL lapokra.
- SYMBIOSIS: “Szimbiózis”. Amikor kijátszol egy Nature lapot és egy Symbiosis képességgel rendelkező lap már az oldaladon van, akkor egy Treantot teremt az egyik sorodba, melynek ereje a Symbiosis képességgel rendelkező egységek számával egyezik meg.
- SYNERGY: “Szinergia, koherencia”. Olyan képességek vagy mechanikák, amelyek egymást támogatják, erősítik. Akkor van egy pakliban szinergia, ha a kártyák képességei egymást támogatják vagy aktiválják, ezáltal több pontot tudnak generálni, mint a VANILLA lapok. A SYNERGY adja meg az alapjait egy ARCHETYPE-nak.
- TECH CHOICE: Egy lap nem azért kerül bele a pakliba, hogy erősítse a pakli koherenciáját, hanem azért, hogy bizonyos mechanikákat vagy paklitípusokat le tudjon kontrázni. Ez leggyakrabban bajnokságoknál vagy olyan metáknál kerül elő, amikor egy-egy paklitípus/lap túlságosan erős és gyakran használt.
- TEMPO: A TEMPO egy kártya pontokra gyakorolt hatását méri, amikor a kártya kijátszásra kerül vagy aktiválódik képessége. Nagy tempójú lap lehet egy olyan kártya, melynek nagy az azonnali értéke, vagy amely lehetővé teszi, hogy a játékos bizonyos képességeket sorban aktiválhasson, melyre normál körülmények között egy kör alatt nem lenne lehetősége.
- THINNING: „Vékonyítás”. A Thinning olyan kártyamechanika, amely csökkenti a pakliban lévő lapok számát. A Gwentben ez általában Tutor lapok használatával, illetve Roach, Knickers segítségével lehetséges.
- THRIVE: „Növekedés”. Kulcsszó és kártyamechanika. A Thrive a Monster frakció egyedi kulcsszava.
A Thrive kulcsszóval rendelkező egységek 1 ponttal növelik erejüket, amikor egy náluk nagyobb egységet játszol ki. A Thrive a lerakott egység Deploy effektje után aktiválódik (így pl. Consume-os lény aktiválhatja). - THRONEBREAKER: A Thronebreaker: The Witcher Tales egy, a Witcher világán játszódó egyjátékos RPG, ami 2018. október 23-án lett kiadva PC-re, ugyanazon a napon, amikor a Gwent Homecoming. (Thronebreaker konzol kiadás: 2018. december 4.) A játék minden csatája a Gwent játékkal játszható le, illetve 20 új lapot adott hozzá a Gwenthez.
- TIERS: „Szintek”. A meta felismerhető csoportjai, amelyek leírják, mennyire erős az adott archetípus a versenyben. A meta szintekre tagolódik, amik leírják, mennyire erős az adott alaptípus a versenyszerű játékban. A szinteket általában 3-tól (legalacsonyabb) 1-ig (legmagasabb, néha 0-ig vagy S-ig sorolják be. Minél magasabb tier-re van besorolva az adott alaptípus, annál erősebb más típusokkal szemben.
- TOPDECK: A játékos paklijának tetejéről húzott vagy idézett lapot topdecknek nevezzük.
- TRIBUTE: „Fizetség”. Kulcsszó és kártyamechanika, melyet coint elköltve lehet aktiválni abban a körben, amikor a lapot kijátszották.
- TUTOR: „Hívólap vagy Húzólap”. Az olyan lapot, ami egy másik lapot képes kijátszani a pakliból, Tutornak nevezzük. Előnyük, hogy vékonyítják a paklit, de érzékenyek a “bedöglésre” (BRICK), ha nincs elegendő célpontjuk a pakliban.
A Gwent egyik leggyakrabban alkalmazott hívólapja a Royal Decree. A tutor szakkifejezés a Magic the Gathering kártyajátékból lett adaptálva a Gwentbe. - TWO-ZERO (TWO-OH, 2-0): „Kettő-null”. Megnyerve az első fordulót, mélyen belemenni a 2. fordulóba azzal a céllal, hogy két forduló alatt megnyerjük a játszmát. Ha az egyik játékos megnyeri az első fordulót, majd a másodikban a passzolás helyett tovább játszik, akkor a játékos vagy vérezteti az ellenfelét vagy megpróbálja kettő-nullázni. A játékos kettő-nullázza ellenfelét, ha megnyerte az első forduló után a másodikat is, így a harmadik forduló már nem kerül lejátszásra. A kettő-nullázás akkor életképes stratégia, ha a játékosnak lapelőnye van, vagy ha kézben lévő lapjainak értéke nagyobb pontértéket generálhat, mint az ellenfélé.
- UNIT: „Egység”. Olyan kártyatípus, amelynek ereje hozzáadódik a játékos összesített pontszámához.
Az egységek egy Gwent játszma alapelemei, a táblára kijátszva erejük hozzáadódik a játékos pontszámához. Néhány egységnek nincs képessége, sok viszont rendelkezik valamilyen képességgel, amely hozzáad a kártya értékéhez azonnal, vagy bizonyos idő elteltével, ezáltal pontgeneráló motor (azaz ENGINE). - VALUE: „Érték”. Amennyi pontot ér a lap.
A kártya értéke lehet azonnal látható vagy valamilyen motorral idővel növelhető. A nagy értékű lap nem feltétlenül jelent nagy tempójú játékot. A kártya teljes értékét addig nem érte el, amíg képessége nem lett felhasználva vagy idő előtt el lett távolítva. A kártyák értéke relatív a játék átfogó értékspektrumához viszonyítva, amit a vanília (sima, normál) lapok határoznak meg. - VANILLA: „Vanília, Sima,”. A kártyaképesség nélküli lapokat, mint például a “Primordial D’ao”, vanília lapoknak nevezzük.
A lapok értékének alapvonalait meghatározó kártyák. - VEIL: “Fátyol”. A Veil státusszal rendelkező egységekre nem kerülhet semmilyen egyéb státusz, így negatív (Bleeding, Poison), de pozitív (Vitality, Shield) sem.
- VETERAN: A Veteran jelzővel ellátott lapok alapereje 1 ponttal nő a 2. és a 3. forduló kezdetén, függetlenül attól, hogy a pakliban, kézben, vagy a temetőben vannak
- VITALITY: „Életerő”. Kulcsszó és státusz, amely eggyel megnöveli az egység erejét a kör végén. Az Életerő lehet a kártyára képessége vagy másképpen is adható az egységnek.
Az Életerő és a Vérzés kölcsönösen kioltják egymást. Ha egy 4 Életerővel rendelkező egység kap 2 Vérzést, akkor 2 Életerővel fog rendelkezni. Hasonlóképpen, ha egy egységen 2 Vérzés van és kap egy 6-os Életerőt, akkor 4 Életerővel fog rendelkezni. - WOTW: Way of the Witcher, azaz a Gwent 2020. decemberében megjelent kiegészítője, mely rengeteg Witcher lappal és az ADRENALINE kulcsszóval bővítette a játékot.
- WIN CONDITION: „Aduász, győzelmi esély”. Egy kártya, kártyakombináció vagy egy átfogó stratégia a pakliban, amelytől nagyban függ a győzelem. Egy paklinak egy vagy több aduásza is lehet, melyek akár változhatnak is a játék folyamán.
- WIN TRADING: „Bundázás”. Kölcsönös megegyezés kettő vagy több játékos közt, hogy szándékosan veszítsenek Ranked vagy Pro meccsen, amikor szembekerülnek egymással azért, hogy az egyik játékos gyorsabban haladhasson előre a létrán.
- ZEAL: „Lelkesedés”. Kulcsszó és kártyamechanika, amely általában az ORDER kulcsszóval együtt használatos. A ZEAL lehetővé teszi, hogy a játékos ugyanabban a körben használja a lap ORDER képességét, amelyben kijátszotta.
Vélemény, hozzászólás?